Il mondo dello spettacolo e la “disuguaglianza di transgenere”

Authors

Keywords:

Sanremo Festival, Show business, Transgender, Gender inequality

Abstract

Social and political issues, including international ones, are addressed in the Sanremo Festival, thus contributing to the construction or social emergence of a theme. In its historical evolution, it represents a mirror of Italian society.Literature, of reference, argues that transgender discourse brings with it many questions about the formation of all gender identities and in particular the extent to which we can shape and reshape individual and collective identities.Starting with an analysis of the communication generated around Drusilla Foer’s presence at the seventy-second (2022) Sanremo Festival, we sought to investigate the visibility and careers of transgender people in the entertainment industry.We thus highlighted how men, who use, express, manifest, and publicize aspects of themselves, in reference to gender, that are culturally attributable to the opposite sex, are almost exclusively placed in the spotlight and rewarded compared to women. Women, on the other hand, at least in the world of entertainment, whether they become, through the surface of clothes or body (and the same chemically stimulated production of hormones), men, are-with few exceptions-nonexistent or invisible: if inequality occurs when a range of resources and opportunities in society are unequally distributed, thus hindering equality, one can then speak of true “trans-gender inequality”.

References

Bell-Metereau, R. (2019). Transgender cinema, New Brunswick. NJ: Rutgers University Press.

Berger, P.L., Luckmann, T. (1997). La realtà come costruzione sociale. Bologna: il Mulino.

Billard, T. (2016), Writing in the Margins: Mainstream News Media Representations of Transgenderism. International Journal of Communication, 10, 4193–4218.

Billard, T.J., & Zhang, E. (2022). Toward a Transgender Critique of Media Representation. JCMS: Journal of Cinema and Media Studies, 61(2), 194-199.

Blumer, H. (2008). Interazionismo simbolico. Bologna: Il Mulino.

Boccia Artieri G., Colombo F., Gili G. (2022). Comunicare. Persone, relazioni, media. Bari: Laterza.

Bourdieu, P. (1983). La distinzione. Critica sociale del gusto. Bologna: Il Mulino.

Calefato, P. (2009). La costruzione sociale del corpo e del genere attraverso la moda. In Capecchi, S., Ruspini, E. (a cura di). Media, corpi, sessualità. Dai corpi esibiti al cybersex. Milano: FrancoAngeli, 19-36.

Campus, L. (2015). Non solo canzonette. L’Italia della ricostruzione e del miracolo attraverso il Festival di Sanremo. Milano: Mondadori.

Ciampi, M. (2016). La sociologia visuale contemporanea. Un approccio introduttivo. SocietàMutamentoPolitica, 7(14), 217-236.

Codeluppi, V. (2007). La vetrinizzazione sociale. Il processo di spettacolarizzazione degli individui e della società. Torino: Bollati Boringhieri.

Codeluppi, V. (2015). Mi metto in vetrina. Selfie, Facebook, Apple, Hello Kitty, Renzi e altre “vetrinizzazioni”. Milano-Udine: Mimesis.

Colombo F. (2012), Il paese leggero. Gli italiani e i media tra contestazione e riflusso (1967-1994), Bari: Laterza.

Colombo F. (1990). Ombre sintetiche - Saggio di teoria dell’immagine elettronica. Napoli: Liguori Editore.

Colombo, E., Domaneschi, L., Marchetti, C. (2009). Una nuova generazione di italiani. L’idea di cittadinanza tra i giovani figli di immigrati. Milano: FrancoAngeli.

Corsi, M. (2003). Il coraggio di educare: il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.

De Rosa, E., & Inglese, F. (2018). Disuguaglianze e discriminazioni nei confronti delle persone LGBT: quale contributo della statistica ufficiale. Rivista Italiana di Economia Demografia e Statistica, 72(4), 77-88.

Di Gregorio, L. (2019). Oltre il corpo: la condizione transgender e transessuale. Milano: FrancoAngeli.

Ekins, R. (1997). Male Femaling: A Grounded Theory Approach to Cross-Dressing and Sex-Changing. New York and London: Routledge.

Ekins, R. and King, D. (1996). Blending Genders: Social Aspects of Cross-Dressing and Sex-Changing. London: Routledge.

Ekins, R. and King, D. (2006). The Transgender Phenomenon. London: Sage.

Eliasoph, N., Lichterman, P. (2003). Culture in Interaction. American Journal of Sociology, 108, 735–794.

Facci, S., Soddu, P., Piloni, M. (2011). Il festival di Sanremo. Parole e suoni raccontano la nazione. Roma: Carrocci.

Giglioli, P.P., Dal Lago, A. (1983, a cura di). Etnometodologia. Bologna: Il Mulino.

Gillig, T. K., Rosenthal, E. L., Murphy, S. T., & Folb, K. L. (2018). More than a media moment: The influence of televised storylines on viewers’ attitudes toward transgender people and policies. Sex Roles, 78, 515-527.

Greaf, C. (2015). Drag queens and gender identity. Journal of Gender Studies, 25 (6): 655–665.

Griswold, W. (1987). A Methodological Framework for the Sociology of Culture. Sociological Methodology, 17, 1–35.

Griswold, W. (1997). Sociologia della cultura. Bologna: Il Mulino.

Hakim, C. (2010). Erotic Capital. European Sociological Review, Volume 26, 5, 499-518.

Hess, A. C., Dodds, S., & Rahman, N. (2022). The development of reputational capital – How social media influencers differ from traditional celebrities. Journal of Consumer Behaviour, 21(5), 1236– 1252.

Hines, S, Sanger, T. (2010, a cura di). Transgender Identities Towards a Social Analysis of Gender Diversity. London-New York: Routledge.

Hines, S. (2007). TransForming Gender: Transgender Practices of Identity and Intimacy. Bristol: Policy Press.

Lambertini, M. (2019). E le stelle non stanno a guardare. I divi, l’umanitarismo e l’uso politico della celebrità. Formigine (Mo): Infinito Edizioni, Formigine (Mo).

Lasswell, H, Kaplan, A. (1997), Potere e società: uno schema concettuale per la ricerca politica, Bologna: il Mulino.

Luxuria, V. (2007). Chi ha paura della muccassassina, il mio mondo in discoteca e viceversa, Bompiani. Milano: Bompiani.

Mangone, E., Ieracitano F., Russo, G. (2020). Processi culturali e mutamento sociale. Roma: Carrocci.

Martelli S. (2006). Comunicare il capitale sociale: le attività e le iniziative delle Organizzazioni del Terzo settore a Palermo. In Donati, P., Colazzi, I., (a cura di). Terzo settore e valorizzazione del capitale sociale in Italia: luoghi e attori. Milano: FrancoAngeli.

Masullo, G. Coppola, M. (2022). Affettività invisibili. Storie e vissuti di persone e famiglie transgender. Milano: PM edizioni.

McLaren, J.T., Bryant, S., Brown, B. (2021). “See me! Recognize me!” An analysis of transgender media representation. Communication Quarterly, 69:2, 172-191.

Monro, S. (2005). Gender Politics: Citizenship, Activism and Sexual Diversity. London: Pluto Press.

Poole, R.J. (2017). Towards a Queer Futurity: New Trans Television. European journal of American studies, 12-2.

Rheingold, H. (1994), Comunità virtuali. Parlare, incontrarsi, vivere nel ciberspazio, Milano: Sperling & Kupfer.

Richards, C., Bouman, W. P., Seal, L., Barker, M. J., Nieder, T. O., T’Sjoen, G. (2016). Non-binary or genderqueer genders. International Review of Psychiatry, 28(1), 95-102.

Rinaldi. E.E., Strizzolo, N. (2020), Persone con disabilità, sex appeal e relazioni sentimentali nelle serie-tv: il caso "Special". Salute e Società, XIX, 2/220, 71-89.

Roszack, T. (1971). La nascita di una controcultura. Riflessioni sulla società tecnocratica e sulla opposizione giovanile. Milano: Feltrinelli.

Russo, G. (2020). Industria dell’intrattenimento e tempo libero. In Mangone et al., op. cit.

Sanger, T. (2008). Trans governmentality: the production and regulation of gendered Subjectivities. Journal of Gender Studies, 17(1), 41–53.

Schutz, A. (1974). La fenomenologia del mondo sociale. Bologna: il Mulino.

Sena, B. (2011). Etnometodologia e sociologia in Garfinkel. L’indicalità inevitabile. Milano: FrancoAngeli.

Suchman, L. A. (1987). Plans and situated actions: The problem of human-machine communication. Cambridge: University Press.

Swidler A. (1986). Culture in Action: Symbols and Strategies. American Sociological Review, 51, 273–286.

Swidler A. (2001). Talk of Love: How Culture Matters. Chicago: University of Chicago Press.

Thompson, J. (1998). Mezzi di comunicazione e modernità. Una teoria sociale dei media, Bologna: Il Mulino.

Zhang, E. (2023), “She is as feminine as my mother, as my sister, as my biologically female friends”: On the promise and limits of transgender visibility in fashion media. Communication, Culture and Critique, 16 (1), 25–32.

Published

2023-06-30