L’ubi consistam delle scienze sociali

  • Michela Luzi
Keywords: Capitalism, Scientific collaboration, Ethics, Social Sciences

Abstract

The Social sciences will have to ensure that the contemporary individual, often alone, misfit and bored by the banality of everyday life, is able to reappropriate that Ubi Consistam, that can only be sought and founded only through one's own life and the “Individual law”. The prevailing, the resignation, the paralysis or the laziness in the individual must not prevail, because this would favor the utilitarianism and economicism that characterize contemporary society. It is necessary to reactivate the desire to grasp, feel, perceive its fundamental unity and multiplicity in research, trying to safeguard and reactivate their emotional heritage.

References

Acquaviva, S.S. (1983). Fatica d’amare. Milano: Rusconi.

Aristotele (1986). Etica nicomachea (a cura di, M. Zanatta), Milano: BUR.

Athané, F. (2011). Histoire naturelle du don. Paris: Presses Universitaires de France.

Bauman, Z. & Leoncini, T. (2017). Nati liquidi. Trasformazioni del terzo millennio. Segrate: Sperling & Kupfer.

Bauman, Z. (2011). Amore liquido. Sulla fragilità dei legami affettivi. Bari: Laterza.

Bellotti, E., Kronegger, L. & Guadalupi, L. (2016). The evolution of research collaboration within and across disciplines in Italian Academia, Scientometrics, 109(2), pp. 783-811.

Bobbio, N. (2005). Il Futuro della Democrazia. Torino: Einaudi.

Campa, R. (2007). Etica della Scienza Pura. Un percorso storico e critico. Bergamo: Sestante Edizioni.

Colella, F. (2016). Mercificazione, individuo e società: attualità del pensiero di Karl Polan-yi. Democrazia e Sicurezza, 2, pp. 149-171.

Crespi, F. & Moscovici, S. (a cura di). (2001). Solidarietà in questione. Contributi teorici e analisi empiriche. Roma: Meltemi.

Cristini, C. (2009). Sentire e pensare. Emozioni e apprendimento fra mente e cervello. Pa-dova: Cedam.

Ekman, P. (2008). Riconoscere le emozioni anche quando sono nascoste. Torino: Editore Amrita.

Georghiou, L. (1998). Global cooperation in research, Research Policy, 27(6), pp. 611-626.

Giddens, A. (2009). Capitalismo e teoria sociale. Marx, Durkheim, Weber. Milano: Il Sag-giatore.

Gorz, A. (2003). L’immatériel. Paris: Galilée (trad. it., L’immateriale. Conoscenza, valore e capitale, Torino: Bollati Boringhieri, 2003).

Hakim, C. (2012). Capitale erotico. Perché il fascino è il segreto del successo. Milano: Arnaldo Mondadori.

Iannone, R. (2017). Responsabilità o irresponsabilità sociale delle imprese? Dalla teoria alla prassi del nuovo capitalismo In D. Pacelli (a cura di), Le cose non sono quello che sembrano. Contributi teorico-analitici per una sociologia “non ovvia”. Sulla traccia di Luciano Gallino (pp. 127-136). Milano: FrancoAngeli.

Iannone, R. (2009). Negoziare stanca. Le relazioni sociali nell’epoca della contingenza. In C. Mongardini (a cura di), L’epoca della contingenza. Tra vita quotidiana e scenari globali (pp. 72-117). Milano: FrancoAngeli.

Jaspers, K. (1978). Chiarificazione dell’esistenza. Milano: Mursia editore.

Krippner, G. (2007). The Elusive Market. Embeddedness and the Paradigm of Economic Sociology, Theory & Society, 30, pp. 775-810.

Lee, S. & Bozeman, B. (2005). The Impact of Research Collaboration on Scientific Productivity, Social Studies of Science, 35(5), pp. 673-702.

Leonardi, L. (2018). La crisi dell’Europa. La “distruzione creativa” e le nuove solidarietà sociali, CSE Working Paper, 18(2), pp. 1-23.

Mongardini, C. (a cura di). (2009). L’epoca della contingenza. Tra vita quotidiana e scenari globali. Milano: FrancoAngeli.

Mongardini, C. (1998). Tendenze del romantico nel postmoderno: esserci, essere altro, es-sere altrove, in C. Mongardini, I confini della cultura tardo moderna (pp. 96-104). Mi-lano: FrancoAngeli.

Mongardini C. (1998). I confini della cultura tardo moderna. Milano: FrancoAngeli.

Morin, E. (2015). Etica e identità umana, M.G. Mattei (a cura di), Milano: BUR.

Mormino, S. (2011). Torgether. Team working, processi collaborativi, comunità professio-nali nell’organizzazione postfordista. Roma: Polìmata.

Pacelli, D. (a cura di). (2017). Le cose non sono quello che sembrano. Contributi teorico-analitici per una sociologia “non ovvia”. Sulla traccia di Luciano Gallino. FrancoAn-geli: Milano.

Polanyi, K. (1974). La grande trasformazione. Le origini economiche e politiche della no-stra epoca. Torino: Einaudi.

Pulcini, E. (2001). L’individuo senza passioni. Individualismo moderno e perdita del lega-me sociale. Torino: Bollati Boringhieri.

Radcliff, B. (2015). La politica della felicità. Internazionale, 23(1127), pp. 40-45.

Sandel, M.J. (2013). Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato. Milano: Feltrinelli.

Sennet, R. (2012). Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione. Milano: Feltri-nelli.

Sennet, R. (2008). L'uomo artigiano. Milano: Feltrinelli.

Sharma, O.P. (2015). Ethics in Science. Indian Journal of Microbiology, 55(3), pp. 341-344.

Sztompka, P. (1979). Sociological dilemmas: Toward a Dialectic Paradigm. New York: Academic Press.

Tomelleri, S., Origo, F. & Minola, T. (2018). Il valore della collaborazione. Collaborazione, competizione e felicità: evidenze preliminari da una popolazione di studenti universitari e imprenditori. Studi di Sociologia, 4, pp. 369-384.

Turnaturi, G. (2001). Le nuove basi della solidarietà: amor proprio e stima di sé?. In F. Crespi & S. Moscovici (a cura di), Solidarietà in questione. Contributi teorici e analisi empiriche (pp. 99-126). Roma: Meltemi.

Ulrich P. (2013). Ethics and Economy, in L. Zsolnay, (ed). Handbook of Business Ethics. Ethics in the New Economy (pp. 7-34). Oxford: Peter Lang.

Weber, M. (1996). Scienza come vocazione. E altri testi di etica e scienza sociale. Milano: FrancoAngeli.

Weber, M. (1945). L’etica protestante e lo spirito del capitalismo. Firenze: Sansoni.

Zsolnay, L. (ed). (2013). Handbook of Business Ethics. Ethics in the New Economy Oxford: Peter Lang.

Published
2019-05-26
Section
Note e commenti [Notes and comments]