I vaccini: la necessità di una comunicazione strategica per ricostruire un rapporto di fiducia con i cittadini e sconfiggere la deriva delle fake news

  • Andrea Altinier Iusve-Istituto Universitario Salesiano Venezia, Italy
Keywords: Vaccines, Fake news, Strategic communication

Abstract

Scientific communication today is experiencing a difficult transition, but the need to rethink oneʼs model to counteract the phenomenon of fake news and its effects is essential. Strategic communication is the answer to build a dialogue and a relationship with public opinion and to re-establish correct information on a sensitive issue such as that of vaccines. The flow of contents and fake news of the no vax can be defeated only with a long-term vision and able to field a counter flow of contents able to defuse the phenomenon of the eco-chambers and the spiral of silence. A complex challenge that requires method, model and strategy.

References

Bosetti, G. (2011, 29 marzo). Intervista di Giancarlo Bossetti “La comunicazione fai da te Castells: i social network aiutano la democrazia”. la Repubblica.it.

Censis e Assosalute (2017). La virtuosa evoluzione dell’autoregolazione della salute degli italiani. Il valore socio-economico dell’automedicazione. Roma: Fondazione Censis.

Easterbrook, G. (2018). It' s BetterThanItLooks: Reasons for Optimism in an Age of Fear. New York: Pubblic Affairs.

Noelle-Neumann, E. (1980). Wahlent Scheidung in der Fernsehedemokratic. Freiburg: Würzburg Kloetz (trad. it., La spirale del silenzio, Roma, Meltemi, 2002).

Testa, A. (2018, 12 marzo). L’amare verità delle notizie false. Disponibile al sito web: https://www.internazionale.it/opinione/annamaria-testa/2018/03/12/verita-notizie-false

Valerii, M. (2017). Tutta colpa della disintermediazione digitale. Formiche, 122, 18-19.

Vicini, A. & Quattrociocchi, W. (2017). Misinformation. Guida alla società dell’ informa-zione e della credulità. Milano: FrancoAngeli.

Published
2018-12-14
Section
Esperienze e confronti [Experiences and comparisons]