Da Whatsapp al Flaming il passo è breve. Usi ed effetti degli Smartphones dei nativi digitali tra web reputation e devianza on line

  • Riccardo Giumelli Università di verona, Italy
Keywords: Social Networks, Smartphone, Flaming

Abstract

The text starts from a research carried out in the Verona schools where we wanted to inves-tigate the uses and effects of Smartphones and social networks. The results also report the forms of cyberbullying exercised among the students. We will discuss this by focusing on the forms of hate speech and flaming. Before delving in to the analysis of the collected da-ta, we have reflected on the dialectic never ceased if the means of communication or its us-ers create the perverse and deviant effects that emerge. Rather than taking a position, in one way or another, a complexity of the issue emerges where the worst option is to take radically one of these opposing positions. We cannot deny how social networks have favored an extension and diffusion of flaming, as the students themselves tell. But, at the same time, it is naive to believe that there are no responsibilities of the users. In the background, there is a theme that prevails, that of a new hyperconnected generation, the always-connected generation, everywhere and the research try to understand better this generation in order to prepare us with the challenges that already are in front of us.

References

Abercrombie, N. & Longhurst, B. (1998). Audiences. A Sociological Theory of Performance and Imagination. London: Sage.

Abruzzese, A. & Mancini, P. (2007). Sociologie della comunicazione. Roma-Bari: Laterza.

Allport, G.W. (1954). The Nature of Prejudice. Cambridge: Addison-Wesley Publishing Company, Mass. (trad. it, La natura del pregiudizio, La Nuova Italia, Firenze, 1973).

Bazzanella, C. (2018). Social antisolitudine per 7 giovani su 10. L’Arena, 30 marzo.

Bechelloni, G. (2009). La Conversione dello Sguardo. Napoli: Ipermedium.

Bechelloni, G. (2007). La Svolta Comunicativa, dieci lezioni. Napoli: Ipermedium.

Bennato, D. (2011). Sociologia dei media digitali. Roma-Bari: Laterza.

Boccia Artieri, G. (2018). Fenomenologia dei social network. Presenza, relazioni e consumi mediali. Milano: Guerini.

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University Press.

Bull, G. (2010). The Always-Connected Generation. Learning & Leading with Technology, 38(3), 28-29.

Buonanno, M. (2006). L‘età della televisione. Roma-Bari: Laterza.

Buonanno, M. (2004). Realtà multiple. Concetti, generi e audience della fiction TV. Napoli: Liguori.

DeFleur, M.L. & Ball-Rokeach, S.J. (1995). Teorie delle comunicazioni di massa. Bologna: il Mulino.

Dostoevskij, F. (2000). Memorie dal sottosuolo. Milano: Rizzoli.

Castells, M. (2008). The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Net-works, and Global Governance. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 78-93.

Cava, A. & Pira, F. (2017). Social Gossip. Dalla chiacchiera di cortile al web pettegolezzo. Roma: Aracne.

Dunkel, C. & Kerpelman, J. (2006). Possibleselves : theory, research and applications. New York: Nova Science Publishers.

Eco, U. (1964). Apocalittici e Integrati. Milano: Bompiani. Elias, N (1988). Coinvolgimento e distacco. Bologna: il Mulino.

Gerbner, G. & Signorielli, N. (1993).Women and Minorities in television, a study in casting and fate. A report to the Screen Actors Guild and The American Federation of Radio and Television Artists, June.

Giumelli, R. (2015). Fatti, Riction, Faction. La parabola. Rivista di studi e Ricerche sulla Comunicazione, 35, 99-113.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Boston: Northeastern University Press (trad. it., Frame Analysis. L’organizzazione dell’esperienza. Armando Ed., Roma, 2001).

Grassi, C. (2002). Sociologia della comunicazione. Roma: Armando.

Guadagnini, G. (2017). Report Attività a.s. 2016/2017. Punto Ascolto. Osservatorio sul disagio scolastico e il bullismo/cyberbullismo, Ufficio VII, Ambito Territoriale di Verona. Disponibile al sito web: http://www.istruzioneverona.it/wp-content/uploads/2009/07/Report-Punto-Ascolto-2016-2017.pdf

Harari, Y.N. (2018). 21 lezioni per il XXI secolo. Milano: Bompiani.

Innis, H.A. (1986). Empire and Communications. Victoria: Press Porcepic.

James, W. & Schutz, A. (2006). Le realtà multiple e altri scritti. Pisa: ETS.

Mannheim, K. (2008). Le generazioni. Bologna: il Mulino.

Mascheroni, G. & Cuman, A. (2014). Net Children Go Mobile: Final Report (with country fact sheets. Deliverables D 6.4 and D 5.2. Milano: Educatt. Diponibile al sito web: http://netchildrengomobile.eu/

Mascheroni, G. & Ólafsson, K. (2018). Accesso, usi, rischi e opportunità di internet per i ragazzi italiani. I primi risultati di EU Kids Online 2017. EU Kids Online e OssCom.

McLuhan, M. (1967). Gli strumenti del comunicare. Roma: Il Saggiatore.

Mead, G. H. (1934). Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press (trad. it., Mente, sé e società, Giunti, Firenze-Milano, 1966).

Meneghetti, C. (2014). Bastaun click. Padova: Libreria Universitaria.

Paccagnella, L. (2010). Sociologia della comunicazione. Bologna: il Mulino.

Pedrini, P. (2013). L’autoinganno. Che cos’è e come funziona. Roma-Bari: Laterza.

Popper, K. (1994). Cattiva maestra Televsione. Roma: Donzelli.

Sanchini, S. (2018). Sugli Smartphone gli adolescenti scrivono la loro biografia. Intervista a Giovanni Boccia Artieri. NewsRimini, 17 giugno. Disponibile al sito web: https://www.newsrimini.it/2018/06/sugli-smartphone-gli-adolescenti-scrivono-la-loro-biografia-intervista-a-giovanni-boccia-artieri/

Silverstone, R. (2002). Perché studiare i media. Bologna: il Mulino.

Telefono Azzurro Onlus-S.O.S. (2016). Dossier Cyberbullismo. Disponibile al sito web: http://www.azzurro.it/it/content/bullismo-e-cyberbullismo-il-report-di-telefono-azzurro

Tichenor, P.J., Donohue, G.A. & Olien, C.N. (1970). Mass Media Flow and Differential Growth in Knowledge. Public Opinion Quarterly, 34(2), 159-170.

Wallace, P. (2016). La psicologia di Internet. Nuova edizione. Milano: Raffaello Cortina.

Yurchisin, J., Watchravesringkan, K. & McCabe, D. (2005). An exploration of identity re-creation in the context of Internet dating. Social Behavior and Personality: an international journal, 33(8), 735-750.

Ziccardi, G. (2016). Lʼodio online. Violenza verbale e ossessioni in rete. Milano, Raffaella Cortina Editore.

Published
2018-12-14