I linguaggi della comunicazione sociale: storytelling e cittadini del web

  • Francesco Pira Università di messina, Italy
  • Antonia Cava Univerisità di Messina, Italy
Keywords: Storytelling, Networked Citizens, Disintermediation

Abstract

The article reconstructs the historical stages that the social communication has faced and the context where it works. It outlines the social, media, technological, cultural, economic environment and the imaginaries in which these communication flows have developed their effects. The analysis achieves to a definition of a connected public culture in which the forms of individual cultural production become public language that “contaminates” the representations professionally constructed.

References

Antonioni, S. & Ducci, G. (2016). Sincronizzati con la società digitale: nuove tendenze della comunicazione sociale contemporanea. Comunicazioni sociali, 1, 127-137.

Binotto, M. (2006). Relazioni e distinzioni tra comunicazione pubblica e comunicazione sociale. Rivista italiana di comunicazione pubblica, 30, 106-126.

Bosco, N. (2005). La forma dell’acqua: spunti di riflessione sulla comunicazione sociale. In E. Cucco, R. Pagani, M. Pasquali, (a cura di), Primo rapporto sulla comunicazione sociale. Roma: Eri-Rai.

Cava, A. & Dionisio A. (2018). Medicin@ reticolare. La comunicazione in Sanità tra dinamiche relazionali e gestione dei processi organizzativi. In M. Triassi, P. Cuccaro, A. Dionisio (a cura di), Il Management in Sanità. Manuale operativo di Management sanitario: esperienze, percorsi e progettualità (pp. 275-294). Napoli: Ateneapoli Editore.

Censis/U.C.S.I. (2012). I media siamo noi. L’inizio dell’era biomediatica. Milano: FrancoAngeli.

Grandi, R. (2002). La comunicazione pubblica. Teorie, casi, profili normativi. Roma: Carocci.

Istat (2017). Censimento permanente delle Istituzioni non profit. Roma: Istat.

Mazza B. & Volterrani A. (2005). Spazi e forme di relazionalità. Il dilagare della comunicazione sociale. Rivista Italiana di Comunicazione Pubblica, 25, 63-72.

Peruzzi G. & Volterranni, A. (2016). La comunicazione sociale e le organizzazioni del Terzo Settore, tra cambiamenti, sfide e opportunità. Roma-Bari: Laterza.

Pira F. (2000). Di fronte al cittadino. Linee di comunicazione dell’ente pubblico nel territorio. Milano: FrancoAngeli.

Putnam, R.D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster.

Rainie, L. & Wellman, B. (2012). Networked: The New Social Operating System. Cam-bridge: The MIT Press.

Published
2018-12-14