Il progetto ENABLE Self-Learning for Arab speaking refugee children. Building a concept for mother tongue trainers and teachers

  • Valentina Zecca University of Calabria, Italy
  • Sara Mazzei Università della Calabria, Italy
Keywords: Self-Learning, Refugee children, Arab speaking.

Abstract

The project ENABLE, Self-Learning for Arab speaking refugee children – building a con-cept for mother tongue trainers and teachers, started on December 2017 as a strategic part-nership in the frame of cooperation for innovation and exchange of good practices for school education. It is an Erasmus plus project which involves four countries: Italy, Ger-many, Sweden and Turkey and five partners: the University of Education Schwabish Gmund (Germany); the University of Gävle, Faculty of Education and Business (Sweden); the University of Calabria, Department of Languages and Educational Sciences, Laboratory Occhialì (Italy); the University of Mugla Sitki Koçman, Department of Educational Sciences (Turkey); the NGO Back on Track (Germany). The principal aim of the project is to evaluate and develop an innovative pedagogical methodology for school education for Arab speaking refugee children, aged 9-15, focusing on the role of Arab mother tongue teachers and educators, and supporting in this way their professionalization. The project aims at developing a Europe-wide training model, which considers, at the same time, the differences of the various national contexts. This article will present the main objectives of the project and indicate the particular features of the context in which the project will be implemented in Italy.

References

Attanasio, L. (2016). Il bagaglio. Migranti minori non accompagnati: il fenomeno in Italia, i numeri, le storie. Fiumicino: Albeggi Edizioni.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.

Elia, A. (2014). Rifugiati in Calabria. Risposte locali a disuguaglianze globali. Sperimentare una didattica interculturale partecipata. Soveria Mannelli: Rubbettino.

Elia, A. (2017). Discriminazioni a scuola. Percorsi intersezionali di prevenzione. In A. Elia e P. Fantozzi (a cura di), Discriminazioni in una regione del mezzogiorno. I risultati di una ricerca in Calabria. Soveria Mannelli: Rubbettino.

Favaro, G. (2002). Insegnare l’italiano agli alunni stranieri. Milano: La Nuova Italia.

Favaro, G. (2012). Genitori sulla soglia. Distanze, approssimazioni e interazioni tra scuola e famiglie immigrate. Relazione al seminario nazionale "INSIEME. Scuola, famiglie, in-tegrazione, Ancona, 20-21 settembre.

Ferrigo, N. (2016). Così i migranti hanno salvato il borgo destinato a scomparire. La Stam-pa Italia, 6 Agosto.

Fiorucci, M. (2011). Gli altri siamo noi. La formazione interculturale degli operatori dell’educazione. Roma: Armando Editore.

Fiorucci, M. & Catarci, M. (2015). Intercultural Education in the European Context: Theo-ries, Experiences, Challenges. London: Routledge.

Fondazione Migrantes (2017). Il diritto d’asilo, report 2017, minori rifugiati vulnerabili e senza voce. Todi (PG): Editrice Tau.

Gandolfi, P. (2006). L'arabo a scuola? Progetti di insegnamento per figli di migranti nelle scuole primarie in Europa. Bologna: Casa Editrice Il Ponte.

Gandolfi, P. (2010). La sfida dell’educazione nel Marocco contemporaneo. Complessità e criticità dall’altra sponda del Mediterraneo. Troina (En): Città Aperta.

Landmann, M., Perels, F., Otto, B., Schnick-Vollmer, K. & Schmitz, B. (2015). Selbstregu-lation und selbstreguliertes Lernen. In E., Wild & J., Möller (a cura di), Pädagogische Psychologie (2.edizione). p. 45-65. Berlin, Heidelberg: Springer.

Mazzei, S. (2016). Integrazione degli studenti musulmani. Analisi dell’universo culturale di riferimento. Il caso studio dell’Egitto. Tesi di laurea magistrale. Università della Calabria.

MIUR (2017a). Gli alunni stranieri nel sistema scolastico italiano a.s. 2015/2016. Roma: Ufficio di Statistica.

MIUR (2017b). La dispersione scolastica nell’ a. s. 2015/2016 e nel passaggio all’ a. s. 2016/2017. Roma: Ufficio di Statistica.

Save the Children (2017). Atlante minori stranieri non Accompagnati in Italia. Disponibile al sito web: https://www.savethechildren.it/sites/default/files/AtlanteMinoriMigranti2017.pdf.

Shavelson, R.J., Hubner, J.J. & Stanton, G.C. (1976). Self-concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46 (3), 407-441.

Zani, G.L. (2005). Educazione in Islam. Fonti, storia, prospettive. Brescia: Editrice La Scuola.

Zoletto, D. (2016). La prospettiva teorica postcoloniale alla prova dei banchi di scuola italiani. From The European South, 1, 43-49.

Published
2018-06-28