Sharing economy: la socializzazione fonda lo scambio economico

  • Elvira Martini Università degli Studi del Sannio, italy
  • Francesco Vespasiano Università degli Studi del Sannio
Keywords: Economic exchange, Socialization, Welfare

Abstract

The sharing economy expresses a new consumer culture in which the “reuse” and access will replace the purchase and ownership, dispelling the dividing line be-tween public and private. This new model is being developed as a spontaneous economic phenomenon to meet the challenges generated by the crisis. The object of sharing economy are, in the start experiences, goods, tools, space, services, skills, ideas: from co-working to car-sharing, from co-housing to crowdfunding. Jeremy Rifkin provides authoritative and comprehensive analysis of the ongoing phenomenon when he states that we are witnessing the birth of a new economic paradigm that is shaped by the enormous reduction of marginal costs, generated by the technological infrastructure; a reduction that prefigures a new “participatory economy”, made possible by digital technology, within “freedom of access exceeds the ownership, sustainability supplants consumerism, cooperation ousts competi-tion. An economy where the logic of the delegation is overcome and all the actors interact and release new resources in order to identify and implement answer to their needs”. The aim of this work is to advance a reflection on how the sharing economy can help shape new forms of welfare, where social ties are increasingly the foundation of economic exchange and cooperation.

References

Agere, S. (2000). Promoting good governance. Commonwealth Secretariat

Akerlof, G.A. (1970). The market for lemons: quality uncertainty and the market mechanism. The Quarterly Journal of Economics, 3(LXXXIV), 488-500.

Ascoli, U., Pasquinelli, S., (1993). Il welfare mix. Stato sociale e terzo settore. Milano: FrancoAngeli.

Bolognini, S. & Bosetto, D. (2015). La cocreazione quale incipit alla declinazione attuativa di iniziative di sharing economy in ambito welfare, condivise dalle po-litiche locali, disponibile su http://docplayer.it/

Botsman, R. (2012). The currenty of the new economy is trust. TED Talk, disponibile su https://www.ted.com

Botsman, R. (2015). Defining The Sharing Economy: What Is Collaborative Consumption – And What Isn’t?, disponibile su http://www.fastcoexist.com

Botsman, R. & Rogers, R. (2010). What’s Mine Is Yours. The Rise of Collaborative Consumption. Harper Collins Publishers.

Botsman, R. & Rogers, R. (2011). What’s Mine is Yours: How Collaborative Con-sumption is Changing the Way We Live. Harper Collins Publishers

Comelli, E. (2014). La crisi finanziaria rilancia l’economia della reputazione, disponibile su http://nova.ilsole24ore.com/frontiere/la-crisi-finanziaria-rilancia-leconomia-della-reputazione/

d’Andrea, L. (2006). Per una teoria sociologia dell’innovazione, Parti I e II. Conoscenza & Innovazione, disponibile su http://www.conoscenzaeinnovazione.org

Donati, P. (2011). Distinguere fra bene comune, beni pubblici e beni relazionali: per rifondare le relazioni fra Stato e società civile. In P. Donati e R. Solci (a cu-ra di). I beni relazionali. Che cosa sono e quali effetti producono. Torino: Bollati Boringhieri.

Fukuyama, F. (1996). Fiducia. Milano: Rizzoli.

Gansky, L. (2012). The Mesh: why the future of business is sharing. London: Penguin.

Gorenflo, N. (2012). Share or Die!, Gabriola Island: New Society Publishers.

Lanzalaco, L. (1999). Tra micro e macro. Il ruolo delle istituzioni intermedie negli ordini regolativi. In A. Arrighetti e G. Seravalli (a cura di). Istituzioni intermedie e sviluppo locale (pp. 3-23), Roma: Donzelli.

Laurent, È. (2013), L’economia della fiducia. Roma: Castelvecchi.

Lazarsfeld, P.F. & Menzel H. (1963). Mass media and personal influence. In Lodigiani R. & Magatti M. (2013). Una leva strategica di legami sociali e di nuovi valori civili. Etica per le professioni, 1, 33-39.

Magatti, M. (2012). La grande contrazione. Milano: Feltrinelli.

Mainieri, M. (2013). Collaboriamo. Come i social network ti aiutano a lavorare e a vivere bene in tempo di crisi. Milano: Hoepli.

Mainieri, M. (2014). Le 5 caratteristiche dell’economia collaborativa (e cosa di-stingue Airbnb e Car2go), disponibile su http://www.chefuturo.it/2014/08/le-5-caratteristiche-chiave-delleconomia-collaborativa-e-cosa-distingue-airbnb-da-car2go/

Manghi, S. (2012). Ripartire dal legame fraterno. Nuovo welfare, bene comune e pratiche sociali. Animazione sociale, 267, 15-27.

Martini, E. & Serluca, M.C. (2012). La good governance della Pubblica ammini-strazione per lo sviluppo e competitività del territorio. In Vespasiano F., Bencardino F. (a cura di). Sviluppo locale e turismi. Laboratorio sociologico per le intelligenze territoriali (247-270), Napoli: IRSeV Campania,.

Orlandini, B. (2010). Sviluppo e good governance: retorica e pratica di nuove forme di potere. Meridiana, 68, 125-142.

Pais, I. & Minieri, M. (2015). Il fenomeno della sharing economy in Italia e nel mondo. Equilibri, 1, 11-20.

Perotti, S. (2015). Prefazione. In Scancarello G., Mi fido di te (pp. IX-XII). Milano: Chiaretettere.

Rifkin, J. (2014). La società a costo marginale zero. Milano: Mondandori.

Rogers, E.M. (20035th). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press (ed. or. 1962).

Schramm, W., The Science of Human Communications. New York: Basic Book.

Sennett, R. (2012). Insieme. Rituali, piaceri, politiche di collaborazione. Milano: Feltrinelli Editore.

Tomasello, M. (2009). Why we cooperate. Cambridge: MIT press.

Wenger, E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.

Wilson, D.S. (2015). L’altruismo. La cultura, la genetica e il benessere degli altri. Torino: Bollati Boringhieri.

Published
2016-06-27