L’identità femminile nell’«Amica geniale» di Elena Ferrante e nel romanzo «Al-bāb al-maftūḥ» [La porta aperta] di Laṭīfa al-Zayyāt

The Female Identity in the «Amica geniale» [Brilliant friend]by Elena Ferrante and in the Novel «Al-bāb al-maftūḥ»[The Open Door] of Laṭīfa al-Zayyāt

  • Wardshan Moustafa Ahmed Abdelrahman Ain Shams University, Egypt
Keywords: Female identity, Socio-cultural changes, Emancipation

Abstract

Starting from the assumption that socio-cultural changes have an impact on the formation of women's identities, this article explores the construction of female identities in Egypt and in Italy from a cultural perspective. This perspective analyzes texts in relation to socio-cultural changes that have occurred over time and allow people to rethink the concept of women's identity, comparing styles and cultural differences between Elena Ferrante (1943) and Laṭīfa al-Zayyāt (1923 –1996). The first section of this work focuses on the perspective of Elena Ferrante, analyzing the conflict between the traditional woman and the intellectual woman in the Neapolitan cycle of My Brilliant Friend (2011-2014) and explores the identity of woman in the light of condition of Italian women in the second half of the 20th century up to the present days. The second section focuses on the conception of women's identity and family in Egypt in the first 20th century, referring to the historical novel al-Bāb al-maftūḥ (1960, The Open Door) and focusing mainly on the struggle for the affirmation of women’s right and what this coincides with the liberation of the country from colonialism. The final results of the comparison are highlighted in the conclusion.

References

Badran, M. (2012). Feminismo en el Islam, Madrid: Ediciones Cátedra.

Branca, P. (2000). Tradizione e Modernizzazione in Egitto 1798-1998. Milano: FrancoAngeli.

Collin, F. (2003). L’ordre symbolique de la mère. Paris: L’Harmattan (op. orig., L’ordine simbolico della madre, Roma, Editori Riuniti, 1991).

De Rogatis, T. ( 2015). La costruzione di un immaginario femminile e napoletano. In D. Balicco (a cura di), Made in Italy e cultura. Indagine sull’identità italiana contemporanea. Palermo: Palumbo.

De Rogatis, T. (2018). Elena Ferrante. Parole chiavi. Roma: edizioni e/o.

Enriquez, D. (2017). L’amica Geniale di Elena Ferrante: Una tetralogia femminile e fem-minista. «Voce italiana», p. 3.

Ferrante, E. (2012). Storia del nuovo cognome. Roma: edizioni e/o.

Ferrante, E. (2016). La frantumaglia. Nuova edizione ampliata. Roma: edizioni e/o.

Fiamma, L. (2012). Il movimento femminista in Italia.Esperienze, storie, memorie. Roma: Carocci.

Guidi, L. (2000). Patriottismo femminile e travestimenti sulla scena risorgimentale. Studi Storici, 41(2), pp. 571-587 .

Laṭīfa al-Zayyāt (2015). Al-bāb al-maftūḥ [La porta aperta]. Il Cairo: Dar Al- Karama.

Lonni, A. (2002). Femminismo e lotte di liberazione nei paesi arabo-islamici (Algeria, E-gitto, Palestina, Tunisia). Torino: L’Harmattan Italia.

Lucamente, S. (2017). For Sista only? Smarginare l’eredità delle sorelle Morante e Ramon-dino, ovvero i limiti e la forza del post-femminismo di Elena Ferrante. In M. Guglielmi, C. Cao (a cura di), Sorelle e sorellanza nella letteratura e nelle arti (pp. 315-34). Firen-ze: Franco Cesati Editore.

Muraro, L. (2018). Il valore della differenza. L’agenda della donne, 24 settembre.

Rich, A. (1977). Madri e figlie in Nato di Donna. Milano: Garzanti.

Santovetti, O. (2016). Lettura, scrittura e autoriflessione nel ciclo de L’amica geniale di E-lena Ferrante. Allegoria, XXVIII(73), pp. 179-192.

Sapegno, M. (2011). Identità e differenze. Introduzione agli studi delle donne e di genere. Milano, Mondadori.

Spagnoletti, R. (1976). I movimenti femministi in Italia. Le posizioni teoriche-politiche del femminismo italiano. Roma: Sevelli.

Published
2020-10-09